Is koffie goed voor je weerstand? aangeboren aangeleerde specifieke niet specifieke weerstand koffie impact
5 min Leestijd

Is koffie goed voor je weerstand?

Florian Fermin
Delen via

Er is veel te lezen over het effect van koffie op je lichaam. Het effect van koffie op je weerstand is er daar een van. Sommige artikelen zeggen dat koffie goed is voor je weerstand, andere zeggen dat koffie je weerstand verslechterd. Maar wat is nu waar? In deze blog leg ik eerst uitgelegd wat weerstand nu eigenlijk is, om vervolgens het effect van koffie op je weerstand uit te leggen.

Wat is weerstand?

Onze weerstand heeft alles te maken met ons immuunsysteem. Het immuunsysteem is een verdedigingssysteem van het menselijk lichaam. Het bestaat uit antistoffen en witte bloedcellen. Deze bestrijden elk moment van de dag samen bacteriën en virussen die je lichaam binnendringen. Er zijn drie verschillende soorten weerstand: je specifieke weerstand, je non-specifieke weerstand en de fysieke barrière.

Fysieke barrière

Je fysieke barrière is eigenlijk een barrière tussen je inwendige lichaam en je omgeving. Dit is bijvoorbeeld je huid, die ervoor zorgt dat schadelijke stoffen niet je lichaam binnentreden. Maar niet alleen je huid is een fysieke barrière. Ook je slijmvliezen in je luchtwegen, je darmen, speeksel en maagzuur behoren tot je fysieke barrière.

Wanneer ziekteverwekkers via je luchtwegen je lichaam binnenkomen, worden ze opgevangen door je slijmvliezen en naar je keelholte verplaatst. Daar worden ze gedood voordat ze schade kunnen toebrengen aan je lichaam. Je speeksel en maagzuur zijn vloeistoffen in je lichaam die ziekteverwekkers kunnen doden. Dit zijn zure gebieden in je lichaam, en hierin kunnen ziekteverwekkers niet overleven. Hierdoor worden de ziekteverwekkers gedood voordat ze schade kunnen aanbrengen.

Je darmen beschermen je lichaam tegen indringers door middel van je darmflora. Dit zijn goede bacteriën, en wanneer die aanwezig zijn krijgen de slechte bacteriën minder kans om zich te ontwikkelen. Naast de bacteriën zitten er ook veel witte bloedcellen in je darmen. De bacteriën en witte bloedcellen hebben elk hun eigen taken maar werken ook vaak samen om zo een afweerreactie te ontwikkelen.

Non-specifieke weerstand

Je non-specifieke weerstand richt zich op alle ziekteverwekkers die voorkomen in je lichaam. Bij je non-specifieke weerstand zijn verschillende soorten witte bloedcellen betrokken. Deze vernietigen alle lichaamsvreemde stoffen die de witte bloedcellen op hun reis door het lichaam tegenkomen. Ze maken geen onderscheid tussen wat voor soort indringers.

Er zijn verschillende soorten witte bloedcellen die betrokken zijn bij de non-specifieke weerstand. Een van die witte bloedcellen zijn monocyten. Deze ontwikkelen zich tot macrofagen; dit zijn een soort stofzuigers die ziekteverwekkers kunnen opzuigen. Een ander soort witte bloedcellen zijn granulocyten. De neutrofiele en eosinofiele granulocyten kunnen stoffen opnemen en enzymen vrijlaten. De enzymen die vrijkomen helpen weer bij het doden en verteren van ziekteverwekkers. De basofiele granulocyten zijn vooral belangrijk bij een allergische reactie. Dit komt omdat basofiele granulocyten histamine bevatten. Daarbij zijn het ook natural-killer-cellen, dit betekent dat ze direct andere cellen kunnen vernietigen.

Je specifieke weerstand

Het verschil tussen de non-specifieke weerstand en je specifieke weerstand is dat je specifieke weerstand zich maar op één ziekteverwekker tegelijkertijd richt. Je specifieke weerstand komt in actie als ziekteverwekker zich zo snel verspreiden, dat je algemene afweer niet in staat is om deze te vernietigen. Bij je specifieke weerstand zijn lymfocyten betrokken. Deze maken gebruik van receptoren die zich aan de buitenkant van de cel bevinden. Receptoren zijn eigenlijk ontvangers van prikkels en worden vaak vergleken met een sleutel die maar op één slot past. Dit omdat deze receptoren alleen passen op een specifiek eiwit op de wand van een ziekteverwekker. De lymfocyt komt dus ook alleen maar in actie als deze zijn specifieke ziekteverwekker ontmoet.

Er zijn niet alleen drie verschillende soorten weerstanden, maar ook twee soorten immuunsystemen. Namelijk je aangeboren immuunsysteem en je aangeleerde immuunsysteem.

Aangeboren immuunsysteem

Zoals de naam al weggeeft, word je geboren met je aangeboren immuunsysteem. Bij dit aangeboren immuunsysteem horen je fysieke barrière en je non-specifieke weerstand. Je aangeboren immuunsysteem staat ook wel bekend als het basis verdedigingssysteem en kan snel reageren wanneer er ziekteverwekkers je lichaam binnenkomen. Je aangeboren immuunsysteem is niet in staat om zich te verdedigen tegen specifieke aanvallers, daar is waar je aangeleerde immuunsysteem in beeld komt.

Aangeleerde immuunsysteem

Je aangeleerde immuunsysteem is het immuunsysteem wat je ontwikkeld gedurende je hele leven. Dit systeem onthoudt de ziekteverwekkers nadat je er eenmalig mee in aanraking bent gekomen en wanneer je lichaam nogmaals besmet raakt, weet dit immuunsysteem hoe het de ziekteverwekkers moet bestrijden. Hierdoor word je immuun voor deze ziekteverwekkers. Dit is ook het immuunsysteem wat wordt gebruikt bij vaccins bijvoorbeeld. Door een vaccin wordt een gedeelte van de afweer geactiveerd en maken ons op die manier immuun voor ziektes.

Een zwak immuunsysteem

Soms spreek je van een zwak immuunsysteem. Wat er dan bedoeld wordt is dat je immuunsysteem niet goed werkt. Hierdoor ben je sneller vatbaar voor virussen en infecties. Een zwak immuunsysteem wordt onder andere veroorzaakt door oxidatie van DNA, RNA, vetten en membranen. Door deze oxidatie kan er onjuiste informatie worden doorgegeven tijdens de celdeling. Zo kunnen ziektes ontstaan. Oxidatie wordt veroorzaakt door vrije radicalen. Om onze weerstand hoog te houden is het dus belangrijk dat we de oxidatie beperken en vrije radicalen bestrijden. Ons immuunsysteem doet zelf al heel hard zijn best om deze vrije radicalen te bestrijden, maar heeft hier wat hulp bij nodig. Dit is waar antioxidanten in actie komen! Antioxidant betekent letterlijk ‘tegen oxidatie’ en is een verzamelnaam voor stoffen zoals bepaalde vitamines en spoorelementen. Ze maken vrije radicalen onschadelijk door ze te neutraliseren.

Koffie en weerstand

Hoe zorg je ervoor dat je genoeg antioxidanten binnenkrijgt? Antioxidanten zitten voornamelijk voor in groente en fruit, maar ook in pure chocolade en sommige kruiden zoals kurkuma. Maar wisten jullie dat de meesten mensen meer antioxidanten halen uit de koffie die ze drinken dan uit de groente en het fruit dat ze eten? Koffie bevat namelijk enorm veel antioxidanten. Hierdoor speelt koffie een belangrijke rol in het ondersteunen van de weerstand tegen ziektes.

Maar om ervoor te zorgen dat je weerstand nog beter wordt, hebben we aan onze nieuwe Immunity blend ook nog verschillende vitamines en mineralen toegevoegd. Van bijvoorbeeld vitamine C en spoorelementen selenium en zink is duidelijk aangetoond dat ze antioxidantwerking hebben en verhogen je weerstand hierdoor nog meer. Wil je meer informatie over onze Immunity blend? Download dan hier het productboekje.